جعبه فیوز تیگو 5

سیستم برق خودرو، قلب تپنده عملکرد بخش‌های مختلف آن است. از چراغ‌های جلو که مسیر را روشن می‌کنند تا سیستم صوتی که سفر را لذت‌بخش می‌سازد و حتی سیستم‌های حیاتی مانند پمپ بنزین و واحد کنترل موتور (ECU)، همگی به جریان دقیق و ایمن برق وابسته هستند. در این میان، جعبه فیوز نقش یک محافظ حیاتی را ایفا می‌کند؛ سپر ایمنی خودرو در برابر نوسانات و اتصالات کوتاه که می‌توانند آسیب‌های جدی و پرهزینه به قطعات الکتریکی وارد کنند.

برای مالکان خودروی تیگو 5، آشنایی با جعبه فیوز، محل قرارگیری آن و نحوه عملکرد فیوزها و رله‌ها نه تنها برای عیب‌یابی اولیه مشکلات الکتریکی کوچک، بلکه برای درک بهتر عملکرد خودرو و انجام تعمیرات جزئی، امری ضروری است. این راهنمای جامع به شما کمک می‌کند تا با جعبه فیوز تیگو 5، محتویات آن و نحوه برخورد با فیوزهای سوخته آشنا شوید.

چرا جعبه فیوز اهمیت دارد؟

تصور کنید یکی از قطعات الکتریکی خودرو (مثل یک موتور بالابر شیشه) دچار مشکل شود و جریانی بیش از حد معمول بکشد، یا سیم‌کشی دچار اتصال کوتاه شود. در این شرایط، جریان برق به صورت خطرناکی افزایش می‌یابد. بدون وجود محافظ، این جریان اضافی می‌تواند باعث داغ شدن سیم‌ها، ذوب شدن عایق‌ها و حتی آتش‌سوزی در سیم‌کشی یا آسیب دائمی به قطعه مورد نظر یا حتی واحد کنترل مرکزی خودرو شود.

فیوزها قطعات کوچکی هستند که برای سوختن در صورت عبور جریانی بیش از حد طراحی شده‌اند. به عبارت دیگر، فیوز خود را فدا می‌کند تا مدار و قطعات متصل به آن سالم بمانند. هر فیوز برای یک مقدار جریان مشخص (بر حسب آمپر) درجه‌بندی شده است و اگر جریان عبوری از آن از این حد تجاوز کند، رشته فلزی داخل آن ذوب شده و مدار قطع می‌شود.

رله‌ها نیز قطعاتی الکترومکانیکی هستند که مانند سوئیچ‌های کنترل از راه دور عمل می‌کنند. آن‌ها به مدارهای کم‌جریان اجازه می‌دهند تا مدارهای پرجریان‌تر (مانند بوق، فن رادیاتور یا پمپ بنزین) را کنترل کنند. وجود رله باعث می‌شود که سیم‌های پرپیچ‌وخم مدارهای پرمصرف به داخل کابین کشیده نشود و کلیدهای کنترلی در داشبورد با جریان پایین‌تری کار کنند که ایمن‌تر است.

محل قرارگیری جعبه فیوز در تیگو 5

خودروی تیگو 5، مانند بسیاری از خودروهای مدرن، دارای دو جعبه فیوز اصلی است:

  1. جعبه فیوز داخل کابین (Interior Fuse Box): این جعبه معمولاً در سمت راننده، زیر داشبورد یا در کنار ستون A (ستون کنار درب جلو) قرار دارد. برای دسترسی به آن، ممکن است نیاز به باز کردن یک درپوش پلاستیکی داشته باشید. این جعبه معمولاً فیوزهای مربوط به سیستم‌های داخلی خودرو مانند سیستم صوتی، روشنایی داخلی، شیشه‌های برقی، برف‌پاک‌کن، فندک (خروجی برق 12 ولت) و … را در خود جای داده است.
  2. جعبه فیوز محفظه موتور (Engine Bay Fuse Box): این جعبه در محفظه موتور، معمولاً در نزدیکی باتری یا در یکی از گوشه‌ها قرار دارد. این جعبه فیوزهای مربوط به سیستم‌های پرمصرف‌تر و حیاتی موتور و اجزای خارجی مانند فن رادیاتور، پمپ بنزین، چراغ‌های اصلی جلو، ABS (سیستم ترمز ضد قفل)، ECU و … را شامل می‌شود. این جعبه معمولاً بزرگتر از جعبه داخل کابین است و علاوه بر فیوزها، شامل تعدادی رله نیز هست.

نکته مهم: محل دقیق و جزئیات دسترسی به این جعبه‌ها ممکن است بسته به سال تولید و تیپ خودرو کمی متفاوت باشد. همیشه به دفترچه راهنمای مالک خودروی تیگو 5 خود مراجعه کنید. دفترچه راهنما دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به محل جعبه‌ها، نقشه‌های فیوزها و جزئیات آمپر هر فیوز را ارائه می‌دهد.

شناسایی فیوزهای سوخته

چگونه بفهمید یک فیوز سوخته است؟ ساده‌ترین راه، بازرسی چشمی است:

  • باز کردن جعبه فیوز: درپوش جعبه فیوز مورد نظر را باز کنید. معمولاً روی درپوش یا داخل آن، یک نقشه یا برچسب وجود دارد که شماره یا نماد هر فیوز و مدار مربوط به آن را نشان می‌دهد.
  • محل فیوز مشکوک: با استفاده از نقشه، فیوز مربوط به سیستمی که از کار افتاده است (مثلاً رادیو کار نمی‌کند، پس فیوز مربوط به رادیو را پیدا کنید).
  • بازرسی چشمی: فیوز مظنون را بیرون بکشید. فیوزها معمولاً دارای بدنه‌ای پلاستیکی شفاف هستند که رشته فلزی داخل آن دیده می‌شود. یک فیوز سالم دارای یک رشته فلزی منحنی و پیوسته است. در یک فیوز سوخته، این رشته فلزی در یک نقطه قطع شده یا ذوب شده است.

اگر رشته فلزی قابل مشاهده نیست یا در تشخیص مشکل دارید، می‌توانید از ابزارهایی مانند فازمتر خودرو (تستر مدار 12 ولت) یا مولتی‌متر استفاده کنید تا پیوستگی فیوز را آزمایش کنید.

انواع فیوزها و رنگ‌بندی

فیوزهای مورد استفاده در تیگو 5 معمولاً از نوع تیغه‌ای (Blade Fuse) هستند. این فیوزها در اندازه‌های استاندارد (ATO/ATC) و مینی (Mini) یا حتی میکرو (Micro) موجود هستند. هر فیوز دارای یک رنگ استاندارد است که نشان‌دهنده میزان آمپر آن است:

  • بنفش: 3 آمپر
  • قهوه‌ای: 5 آمپر
  • قرمز: 10 آمپر
  • آبی: 15 آمپر
  • زرد: 20 آمپر
  • شفاف/سفید: 25 آمپر
  • سبز: 30 آمپر
  • نارنجی تیره: 40 آمپر

شناخت این رنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا فیوز صحیح را با آمپر مناسب جایگزین کنید.

جدول تقریبی فیوزها و رله‌های رایج در تیگو 5

هشدار مهم: جدول زیر تنها یک نمونه تقریبی از فیوزها و رله‌های رایج در خودرویی مانند تیگو 5 است. این جدول جایگزین دفترچه راهنمای مالک خودروی شما نیست. نقشه دقیق و کامل مربوط به خودروی شما در دفترچه راهنما یا روی درپوش جعبه فیوزها ذکر شده است.

ردیف مدار مربوطه شماره فیوز/رله (مثال) آمپر (مثال) توضیحات/محل تقریبی
1 پمپ بنزین F10 جعبه موتور 15 آمپر تامین برق پمپ بنزین
2 واحد کنترل موتور (ECU) F5 جعبه موتور / R1 جعبه موتور 10 آمپر / رله تامین برق ECU و سیستم‌های مرتبط
3 چراغ‌های جلو (نور پایین) F1 و F2 جعبه موتور 10/15 آمپر چپ و راست
4 چراغ‌های جلو (نور بالا) F3 و F4 جعبه موتور 10/15 آمپر چپ و راست
5 فن رادیاتور R2 جعبه موتور / F15 جعبه موتور رله / 30 آمپر کنترل سرعت فن خنک‌کننده موتور
6 برف پاک کن جلو F20 جعبه داخل کابین / R3 جعبه داخل کابین 20 آمپر / رله کنترل موتور و سرعت برف پاک کن
7 سیستم صوتی (رادیو/مانیتور) F12 جعبه داخل کابین 10 آمپر تامین برق سیستم سرگرمی
8 فندک / خروجی برق 12 ولت F25 جعبه داخل کابین 15 آمپر سوکت برق 12 ولت
9 شیشه‌های برقی (مثال) F30 جعبه داخل کابین 20 آمپر معمولاً یک فیوز برای کل سیستم یا جداگانه
10 بوق R4 جعبه موتور / F18 جعبه موتور رله / 10 آمپر کنترل بوق خودرو
11 چراغ‌های ترمز F8 جعبه داخل کابین 10 آمپر تامین برق چراغ‌های عقب هنگام ترمزگیری
12 چراغ‌های داخلی (سقف، داشبورد) F18 جعبه داخل کابین 5 آمپر روشنایی داخلی خودرو
13 ایربگ (SRS) F5 جعبه داخل کابین 10 آمپر سیستم کیسه هوا (احتیاط: با این مدار کار نکنید!)
14 سیستم ضد سرقت (Immobilizer) F7 جعبه داخل کابین 5 آمپر بخشی از سیستم امنیتی
15 ABS (سیستم ترمز ضد قفل) F30 جعبه موتور / F31 جعبه موتور 30/40 آمپر تامین برق واحد کنترل و پمپ ABS

نحوه تعویض فیوز سوخته (لیست گام به گام)

تعویض یک فیوز سوخته نسبتاً آسان است، اما باید با دقت انجام شود:

  1. خاموش کردن خودرو: پیش از هر کاری، خودرو را خاموش کرده و کلید را از سوئیچ یا دکمه استارت خارج کنید.
  2. مکان‌یابی جعبه فیوز: جعبه فیوز مربوطه (داخل کابین یا موتور) را پیدا کنید.
  3. باز کردن درپوش: درپوش جعبه فیوز را باز کنید. معمولاً گیره‌های پلاستیکی دارد.
  4. شناسایی فیوز: با استفاده از نقشه روی درپوش یا در دفترچه، فیوز مربوط به قطعه‌ای که کار نمی‌کند را پیدا کنید.
  5. استفاده از ابزار کشنده: اکثر جعبه فیوزها دارای یک ابزار پلاستیکی کوچک شبیه به انبرک هستند که برای بیرون کشیدن فیوزها طراحی شده است. از این ابزار برای گرفتن فیوز و بیرون کشیدن آن استفاده کنید.
  6. بازرسی فیوز: فیوز خارج شده را از نظر سوختگی بررسی کنید.
  7. جایگزینی با فیوز جدید: یک فیوز جدید با همان آمپر و همان رنگ را از جعبه فیوزهای یدکی خود بردارید. (همیشه چند فیوز یدکی از آمپرهای مختلف در خودرو داشته باشید).
  8. قرار دادن فیوز جدید: فیوز جدید را در جای خالی فیوز سوخته فشار دهید تا کاملاً در جای خود قرار گیرد.
  9. بستن درپوش: درپوش جعبه فیوز را محکم ببندید تا از ورود گرد و غبار و رطوبت جلوگیری شود.
  10. تست مدار: خودرو را روشن کرده و عملکرد قطعه‌ای که پیش از این کار نمی‌کرد را بررسی کنید.

نکات ایمنی و مهم:

  • هرگز از فیوزی با آمپر بالاتر استفاده نکنید! این کار بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب به سیم‌کشی یا قطعات شده و خطر آتش‌سوزی را افزایش دهد. اگر فیوز جدید فوراً می‌سوزد، نشان‌دهنده وجود یک اتصال کوتاه یا مشکل جدی‌تر در مدار است که نیاز به بررسی توسط متخصص دارد.
  • اگر فیوز سوخته شده مربوط به یک سیستم حیاتی مانند ECU، ABS یا ایربگ است، یا در تعویض فیوز مطمئن نیستید، بهتر است به یک مکانیک یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید.
  • هنگام کار با سیستم برق خودرو، مراقب باشید و از تماس ابزار فلزی با قطعات فلزی دیگر جلوگیری کنید تا باعث اتصال کوتاه ناخواسته نشوید.

عیب‌یابی اولیه با جعبه فیوز

گاهی اوقات، از کار افتادن یک وسیله ساده مثل فندک یا چراغ سقفی می‌تواند با تعویض یک فیوز کوچک حل شود. اما در موارد پیچیده‌تر، عیب‌یابی نیاز به دانش بیشتری دارد. به عنوان مثال:

  • اگر هم‌زمان چند وسیله الکتریکی مختلف از کار افتادند که به نظر می‌رسد به مدارهای متفاوتی متصل هستند، ممکن است مشکل از یک فیوز یا رله اصلی‌تر باشد که برق چندین زیرسیستم را تامین می‌کند، یا حتی مشکل از دینام یا باتری باشد.
  • اگر فیوزی را تعویض کردید و فوراً دوباره سوخت، همانطور که گفته شد، یک اتصال کوتاه در مدار وجود دارد که باید توسط یک برقکار خودرو بررسی و رفع شود.
  • اگر یک قطعه به طور متناوب کار می‌کند یا عملکرد آن ضعیف است، ممکن است مشکل از یک رله معیوب باشد تا یک فیوز سوخته. تست رله‌ها معمولاً پیچیده‌تر از تست فیوزها است.

سوالات متداول (FAQs)

  • س: اگر فیوز یدکی با آمپر مناسب نداشتم، می‌توانم از فیوز دیگری استفاده کنم؟
    • ج: خیر، تحت هیچ شرایطی از فیوزی با آمپر بالاتر استفاده نکنید. اگر فیوز با همان آمپر ندارید و دسترسی به فروشگاه ممکن نیست، می‌توانید در شرایط اضطراری (و فقط برای مدارهای غیرحیاتی مثل فندک یا رادیو) از یک فیوز با آمپر کمی پایین‌تر استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که ممکن است آن فیوز نیز به زودی بسوزد. بهترین کار تهیه فیوز مناسب است. هرگز جای فیوز را با سیم یا فویل آلومینیوم پر نکنید! این کار بسیار خطرناک است.
  • س: چگونه بفهمم کدام فیوز مربوط به کدام قطعه است؟
    • ج: بهترین راه استفاده از نقشه روی درپوش جعبه فیوز یا نقشه کامل در دفترچه راهنمای مالک خودرو است. این نقشه‌ها با استفاده از نمادها یا شماره‌ها، ارتباط بین فیوز و مدار مربوطه را نشان می‌دهند.
  • س: فیوز را تعویض کردم اما قطعه هنوز کار نمی‌کند. مشکل چیست؟
    • ج: دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد:
      • فیوز جدید نیز سوخته است (نشان‌دهنده اتصال کوتاه).
      • شما فیوز اشتباهی را تعویض کرده‌اید.
      • مشکل از خود قطعه الکتریکی است (موتور آن سوخته، سیم آن قطع شده و غیره).
      • مشکل از رله مربوط به آن قطعه است.
      • مشکل از سیم‌کشی اصلی خودرو است.
      • مشکل از واحد کنترل مربوطه (ماژول) است. در این شرایط، نیاز به عیب‌یابی دقیق‌تر توسط یک متخصص دارید.
  • س: آیا رله‌ها هم مانند فیوزها می‌سوزند؟
    • ج: رله‌ها نمی‌سوزند به معنای ذوب شدن رشته داخلی، اما می‌توانند خراب شوند یا عمر مفیدشان به پایان برسد و دیگر نتوانند جریان را عبور دهند یا قطع کنند. تشخیص خرابی رله معمولاً با تست‌های تخصصی‌تر انجام می‌شود.
  • س: ابزار کشنده فیوز کجاست؟
    • ج: معمولاً ابزار کشنده فیوز در داخل درپوش یکی از جعبه فیوزها (اغلب جعبه فیوز داخل کابین) یا در جعبه ابزار همراه خودرو قرار داده شده است.

نتیجه‌گیری

جعبه فیوز تیگو 5، یکی از اجزای کلیدی سیستم برق خودرو است که با محافظت از مدارهای مختلف در برابر جریان اضافی، نقش حیاتی در ایمنی و عملکرد صحیح خودرو ایفا می‌کند. آشنایی با محل قرارگیری جعبه‌ها، نحوه شناسایی فیوزهای سوخته و روش صحیح تعویض آن‌ها، می‌تواند به شما در حل بسیاری از مشکلات الکتریکی جزئی و جلوگیری از هزینه‌های اضافی کمک کند.

همواره توصیه می‌شود که دفترچه راهنمای مالک خودروی تیگو 5 خود

 

دیدگاهتان را بنویسید

فقط جهت درخواست امداد تماس بگیرید سوال شخصی جواب داده نمیشود
Phone icon
درخواست امداد 09139665076