راهنمای کامل جعبه فیوز پژو ۲۰۶ تیپ ۲
پژو ۲۰۶ تیپ ۲، یکی از خودروهای محبوب و پرکاربرد در ایران است. مانند هر خودروی دیگری، سیستم برقی پیچیدهای دارد که فیوزها نقش حیاتی در محافظت از آن ایفا میکنند. شناخت جعبه فیوز و نحوه کار با آن میتواند در عیبیابی و رفع مشکلات ساده برقی خودروی شما بسیار کمککننده باشد. این راهنما به شما کمک میکند تا با جعبه فیوز ۲۰۶ تیپ ۲ خود آشنا شوید.
فیوز چیست و چرا مهم است؟
فیوز یک قطعه الکتریکی است که در مسیر جریان برق قرار میگیرد. وظیفه اصلی آن محافظت از مدار و دستگاههای الکتریکی (مانند رادیو، چراغها، برفپاککن و…) در برابر جریان بیش از حد است. اگر به هر دلیلی (مثل اتصالی) جریان برق از حد مجاز بیشتر شود، سیم نازک داخل فیوز ذوب شده و مسیر جریان را قطع میکند. به این ترتیب، از آسیب دیدن قطعات گرانقیمت خودرو جلوگیری میشود.
محل قرارگیری جعبه فیوزها در پژو ۲۰۶ تیپ ۲
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دارای دو جعبه فیوز اصلی است:
- جعبه فیوز داخل اتاق (کابین): این جعبه مهمترین و در دسترسترین جعبه فیوز است و بیشتر فیوزهای مربوط به تجهیزات داخلی و رفاهی خودرو در آن قرار دارند. معمولاً این جعبه زیر داشبورد، در قسمت پایین سمت راننده قرار دارد. برای دسترسی به آن، ممکن است نیاز باشد یک درپوش پلاستیکی را بردارید.
- جعبه فیوز زیر کاپوت (محفظه موتور): این جعبه فیوزها و رلههای مربوط به سیستمهای اصلیتر و پرمصرفتر خودرو مانند سیستم مدیریت موتور، فن رادیاتور، پمپ بنزین، ABS و … را در خود جای داده است. این جعبه معمولاً در محفظه موتور، نزدیک باتری قرار دارد و دارای یک درپوش محافظ است.
شناخت فیوزها و نحوه خواندن نقشه
هر فیوز دارای یک مقدار آمپر مشخص است که نشاندهنده حداکثر جریانی است که میتواند از خود عبور دهد (مثلاً ۱۰ آمپر، ۱۵ آمپر و…). این مقدار معمولاً روی بدنه فیوز نوشته شده و همچنین رنگهای مختلف فیوزها نیز نشاندهنده آمپرهای متفاوت هستند (مثلاً آبی برای ۱۵ آمپر، زرد برای ۲۰ آمپر، قرمز برای ۱۰ آمپر و…).
برای اینکه بدانید کدام فیوز مربوط به کدام قطعه است، باید به نقشه جعبه فیوز مراجعه کنید:
- برچسب روی درپوش جعبه فیوز: در بسیاری از خودروها، نقشهای ساده یا جدولی روی قسمت داخلی درپوش جعبه فیوز چسبانده شده که شماره هر فیوز و کارکرد آن را نشان میدهد.
- دفترچه راهنمای خودرو: کاملترین و دقیقترین نقشه جعبه فیوز و توضیحات مربوط به آن در دفترچه راهنمای مالک خودروی شما موجود است. همیشه اول به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
نقشه معمولاً شامل شماره هر شیار فیوز و در مقابل آن نماد یا نام قطعه مربوطه و مقدار آمپر مورد نیاز آن فیوز است.
فیوزهای رایج در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (محل دقیق را از روی نقشه خودروی خود چک کنید)
در اینجا لیستی از برخی سیستمهای خودرو آورده شده که معمولاً فیوزهای آنها در یکی از جعبههای فیوز قرار دارند. برای یافتن فیوز دقیق هر سیستم، حتماً باید به نقشه خودروی خودتان مراجعه کنید:
جعبه فیوز داخل اتاق:
- چراغهای داخل اتاق
- سیستم صوتی (رادیو، پخشکننده)
- فندک و پریز برق ۱۲ ولت
- برفپاککن و شیشهشور (جلو و عقب)
- بالابر شیشههای برقی
- قفل مرکزی
- آینه های جانبی برقی
- چراغهای راهنما
- چراغهای ترمز (ممکن است در این جعبه یا زیر کاپوت باشد)
- گرمکن شیشه عقب
- سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری – بخشی از فیوزها)
جعبه فیوز زیر کاپوت:
- سیستم مدیریت موتور (ECU)
- فن رادیاتور
- پمپ بنزین
- سیستم ترمز ABS
- سیستم ایربگ (احتیاط: هرگز بدون تخصص به فیوزها و اتصالات مربوط به ایربگ دست نزنید)
- رلههای اصلی
- بخشی از فیوزهای مربوط به چراغهای جلو و عقب
نحوه بررسی و تعویض فیوز سوخته
اگر یکی از تجهیزات برقی خودروی شما ناگهان از کار افتاد (مثلاً چراغ جلو روشن نمیشود، رادیو کار نمیکند یا برفپاککن حرکت نمیکند)، اولین قدم ساده برای عیبیابی، بررسی فیوز مربوطه است:
- مشخص کردن قطعه مشکلدار: دقیقاً مشخص کنید کدام بخش کار نمیکند.
- یافتن فیوز مربوطه: با استفاده از نقشه جعبه فیوز در دفترچه راهنما یا روی درپوش، شماره و محل فیوز مربوط به آن قطعه را پیدا کنید.
- دسترسی به جعبه فیوز: درپوش جعبه فیوز مربوطه (داخل اتاق یا زیر کاپوت) را باز کنید.
- خاموش کردن خودرو: سوئیچ را کاملاً ببندید و مطمئن شوید برق در مدار جریان ندارد.
- پیدا کردن فیوز: فیوز مورد نظر را بر اساس شماره و محل آن روی نقشه پیدا کنید.
- خارج کردن فیوز: از ابزار مخصوص کشیدن فیوز (فیوزکش) که معمولاً در جعبه ابزار خودرو یا کنار خود جعبه فیوز قرار دارد، استفاده کنید. هرگز از انبردست فلزی یا ابزار مشابه دیگر استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث اتصالی و آسیب بیشتر شوید. فیوزکش را روی فیوز قرار داده و آن را به آرامی بیرون بکشید.
- بررسی فیوز: به دقت به فیوز خارج شده نگاه کنید. اگر فیوز سوخته باشد، سیم فلزی نازک داخل آن قطع شده یا به نظر ذوب شده میرسد. فیوز سالم سیم داخلی پیوستهای دارد. (گاهی اوقات سوختن فیوز به وضوح مشخص نیست، خصوصاً در فیوزهای کوچکتر. در این موارد، بهترین راه تعویض با فیوز نو همامپر است.)
- تعویض فیوز: یک فیوز جدید با همان آمپر و همان رنگ را در جای فیوز سوخته قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که فیوز به طور کامل در جای خود محکم شده است. هرگز از فیوزی با آمپر بالاتر یا سیم برای جایگزینی فیوز سوخته استفاده نکنید. این کار میتواند باعث آسیب جدی به سیمکشی و قطعات خودرو و حتی آتشسوزی شود.
- تست قطعه: سوئیچ را باز کرده و عملکرد قطعهای که قبلاً کار نمیکرد را تست کنید. اگر مشکل رفع شده، فیوز سوخته عامل آن بوده است.
نکات مهم و اقدامات احتیاطی
- همیشه از فیوز با آمپر صحیح استفاده کنید. استفاده از فیوز با آمپر پایینتر باعث سوختن مجدد آن میشود و استفاده از آمپر بالاتر خطرناک است.
- دفترچه راهنمای خودرو بهترین منبع است. همیشه قبل از دستکاری جعبه فیوز، به دفترچه راهنمای خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ خود مراجعه کنید.
- در صورت سوختن مکرر فیوز: اگر فیوز جدید بلافاصله پس از تعویض دوباره میسوزد، نشاندهنده وجود اتصالی (Short Circuit) در مدار است. این مشکل نیاز به بررسی توسط یک برقکار خودرو متخصص دارد و نباید با تعویض مکرر فیوز سعی در رفع آن کنید.
- هنگام کار با فیوزهای زیر کاپوت: محتاط باشید، خصوصاً در نزدیکی باتری و قطعات داغ موتور.
- برای فیوزهای مربوط به سیستمهای ایمنی (ABS، ایربگ): جداً توصیه میشود در صورت بروز مشکل در این سیستمها به نمایندگی یا تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید و خودتان اقدام به دستکاری نکنید.
با شناخت جعبه فیوز و نحوه عملکرد آن، میتوانید بسیاری از مشکلات ساده برقی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ خود را به سرعت شناسایی و رفع کنید و در وقت و هزینه صرفهجویی نمایید. موفق باشید!