چرا خودرو اطلس نخریم؟ نگاهی به معایب و نقاط ضعف
خودرو اطلس، جدیدترین فیسلیفت سدانهای اقتصادی گروه خودروسازی سایپا است که بر اساس پلتفرم قدیمی X200 (همان پلتفرم تیبا، ساینا، و کوییک) توسعه یافته است. در حالی که سایپا تلاش کرده با بهروزرسانیهای ظاهری و اضافه کردن برخی امکانات، چهرهای جدید از این محصول ارائه دهد، اما واقعیت این است که اطلس نیز مانند نیاکان خود نقاط ضعف قابل توجهی دارد که میتواند دلایل محکمی برای منصرف شدن از خرید آن باشند. در این مقاله به بررسی برخی از این نقاط ضعف میپردازیم:
1. پلتفرم قدیمی و تاریخمصرفگذشته: بزرگترین نقطه ضعف اطلس، زیربنای آن است. پلتفرم X200 دههها پیش طراحی شده و با استانداردهای ایمنی و مهندسی روز دنیا فاصله زیادی دارد. استفاده از این پلتفرم در اطلس به این معنی است که این خودرو ذاتاً در زمینه ایمنی ساختاری و پایداری در سرعتهای بالا محدودیتهای جدی دارد. ارتقای جزئی شاسی یا بدنه نمیتواند ضعف بنیادین پلتفرم را جبران کند.
2. پیشرانه و گیربکس منسوخ: اطلس از نسخه ارتقا یافته موتور M15 (معروف به M15i و در آینده M15GSI) استفاده میکند که ریشه در همان موتور پراید (B3) دارد و سالهاست در محصولات سایپا به کار میرود. این موتور با وجود برخی بهبودها، همچنان یک پیشرانه تنفس طبیعی با حجم کم و تکنولوژی قدیمی محسوب میشود. قدرت و گشتاور تولیدی آن در مقایسه با خودروهای همرده (حتی در بازارهای دیگر) پایین است و نمیتوان انتظار شتابگیری و عملکرد چشمگیری از آن داشت. گیربکسهای مورد استفاده (اعم از دستی و اتوماتیک CVT) نیز هماهنگی عالی با این پیشرانه ندارند و گاهی عملکرد کند یا نامطلوبی از خود نشان میدهند.
3. کیفیت پایین متریال و مونتاژ: یکی از انتقادات همیشگی به محصولات داخلی، کیفیت پایین متریال بهکار رفته در کابین و کیفیت مونتاژ است. اطلس نیز علیرغم تلاش برای بهبود ظاهری، با مشکلاتی نظیر استفاده از پلاستیک خشک و بیکیفیت در داشبورد و رودریها، و احتمال بروز صداهای اضافی در کابین در طول زمان مواجه است. کیفیت قطعات داخلی و خارجی و دقت مونتاژ نیز در حد انتظار نبوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی استفاده، نشانههای فرسایش یا ایرادات سادگی در آن ظاهر شود.
4. ایمنی در هالهای از ابهام: با توجه به استفاده از پلتفرم قدیمی و عدم انتشار نتایج رسمی تستهای تصادف توسط نهادهای بینالمللی یا حتی داخلی با استانداردهای روز، نمیتوان به ایمنی اطلس اطمینان کامل داشت. علیرغم اضافه شدن کیسههای هوا و برخی سیستمهای کمکی (مانند ABS و EBD که استاندارد پایه هستند)، ساختار کلی بدنه در تصادفات شدید ممکن است مقاومت کافی را نداشته باشد.
5. قیمتگذاری نامتناسب با کیفیت و امکانات: شاید مهمترین دلیل برای “نخریدن” اطلس، قیمت آن است. در شرایط بازار خودروی ایران، قیمت اطلس در زمان عرضه یا در بازار آزاد، معمولاً بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن بر اساس تکنولوژی، کیفیت ساخت و امکانات ارائه شده است. با مبلغی که برای خرید اطلس هزینه میشود، اغلب میتوان گزینههای کارکرده یا حتی برخی مدلهای دیگر (از جمله محصولات مونتاژی قدیمیتر) را خریداری کرد که از نظر کیفیت ساخت، ایمنی، یا سواری در سطح بالاتری قرار میگیرند.
6. تجربه رانندگی نهچندان دلپذیر: با توجه به پیشرانه ضعیف، سیستم تعلیق ساده و پلتفرم قدیمی، انتظار یک تجربه رانندگی هیجانانگیز یا حتی راحت از اطلس نداشته باشید. فرمانپذیری معمولاً مبهم است، سیستم تعلیق ممکن است خشک عمل کند و سر و صدای موتور و محیط به راحتی وارد کابین میشود.
نتیجهگیری:
خودرو اطلس سایپا در واقع یک بهروزرسانی ظاهری (و جزئی در امکانات) بر روی همان پلتفرمهای قدیمی و آزمایششده سایپا است. در حالی که ممکن است ظاهر آن کمی مدرنتر به نظر برسد، اما مشکلات اساسی نظیر پلتفرم تاریخ گذشته، پیشرانه ضعیف، کیفیت ساخت متوسط رو به پایین و ایمنی نامشخص همچنان پابرجاست. با توجه به قیمتگذاری این خودرو در بازار ایران، بسیاری معتقدند که اطلس ارزش خرید بالایی ندارد و گزینههای جایگزین (اعم از صفر کیلومتر از سایر مونتاژکاران با قیمت مشابه یا خودروهای دست دوم با کیفیت بالاتر) میتوانند انتخابهای منطقیتری باشند.
بنابراین، اگرچه اطلس ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما خریداران بالقوه باید با نگاهی واقعبینانه به نقاط ضعف بنیادین آن توجه کرده و با بررسی دقیق گزینههای دیگر، تصمیمی آگاهانه بگیرند.