درپوش جعبه فیوز معمولاً دارای یک برچسب راهنما است که عملکرد هر فیوز را مشخص میکند. اما اگر این برچسب ناخوانا یا گم شده بود، میتوانید از جدول زیر به عنوان یک راهنمای کامل استفاده کنید.
توجه: این راهنما برای اکثر مدلهای تیبا و ساینا کاربرد دارد، اما ممکن است در مدلهای خاص تفاوتهای جزئی وجود داشته باشد. همیشه مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو در اولویت است.
شماره فیوز | آمپر (رنگ) | عملکرد (سیستم مربوطه) |
---|---|---|
F1 | 30A (سبز) | فن دور کند رادیاتور |
F2 | 30A (سبز) | فن دور تند رادیاتور |
F3 | 15A (آبی) | بوق |
F4 | 10A (قرمز) | چراغ نور بالای سمت راست |
F5 | 10A (قرمز) | چراغ نور بالای سمت چپ |
F6 | 10A (قرمز) | چراغ نور پایین سمت راست |
F7 | 10A (قرمز) | چراغ نور پایین سمت چپ |
F8 | 20A (زرد) | مه شکن جلو |
F9 | 10A (قرمز) | کمپرسور کولر |
F10 | 15A (آبی) | پمپ بنزین و سنسور اکسیژن |
F11 | 10A (قرمز) | تغذیه ECU (کامپیوتر خودرو) |
F12 | 30A (سبز) | فیوز اصلی سیستم ترمز ضد قفل (ABS) |
F13 | 20A (زرد) | فیوز پمپ سیستم ترمز ضد قفل (ABS) |
F14 | معمولاً خالی است (رزرو) | |
F15 | 20A (زرد) | بوبین رله دوبل و شیر برقی کنیستر |
F16 | 15A (آبی) | انژکتورها و کوئل |
R1 | رله | رله فن دور کند |
R2 | رله | رله فن دور تند |
R3 | رله | رله بوق |
R4 | رله | رله مه شکن جلو |
R5 | رله | رله کمپرسور کولر |
R6 | رله | رله اصلی (رله دوبل) |
نحوه بررسی و تعویض فیوز سوخته
اگر یکی از قطعات برقی نامبرده در جدول بالا از کار افتاد، اولین قدم بررسی فیوز مربوط به آن است.
- ایمنی اول: خودرو را خاموش کرده و سوئیچ را به طور کامل ببندید. برای اطمینان بیشتر، میتوانید سر باتری منفی را جدا کنید.
- پیدا کردن فیوز معیوب: با استفاده از جدول بالا، فیوز مربوط به قطعه از کار افتاده را پیدا کنید. فیوز سوخته معمولاً دارای یک سیم فلزی قطع شده یا ذوب شده در داخل پلاستیک شفاف خود است.
- خارج کردن فیوز: روی درپوش جعبه فیوز یا داخل آن، یک انبر پلاستیکی کوچک (فیوزکش) وجود دارد. از آن برای بیرون کشیدن فیوز استفاده کنید. اگر فیوزکش در دسترس نبود، میتوانید با یک انبردست کوچک و با احتیاط فیوز را بیرون بکشید.
- جایگزینی فیوز جدید: یک فیوز جدید با آمپر کاملاً یکسان جایگزین کنید. رنگ فیوزها نشاندهنده آمپر آنهاست، پس حتماً فیوزی با همان رنگ و همان عدد نوشته شده روی آن را استفاده کنید.
- هشدار بسیار مهم: هرگز از فیوزی با آمپر بالاتر استفاده نکنید! این کار میتواند باعث آسیب جدی به سیمکشی خودرو و حتی آتشسوزی شود.
- تست نهایی: پس از جایگذاری فیوز جدید، درپوش جعبه را ببندید، سر باتری را وصل کنید (اگر جدا کرده بودید) و خودرو را روشن کنید. سپس عملکرد قطعه مورد نظر را امتحان کنید.
نکات مهم و عیبیابی
- اگر فیوز جدید بلافاصله سوخت: این نشانه وجود یک مشکل جدیتر مانند اتصالی در سیمکشی یا ایراد در خود قطعه مصرفکننده است. در این حالت از تعویض مجدد فیوز خودداری کرده و برای بررسی دقیق به یک باتریساز یا برقکار ماهر خودرو مراجعه کنید.
- همیشه فیوز یدک داشته باشید: بهتر است چند فیوز یدک با آمپرهای مختلف (مخصوصاً ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۳۰ آمپر) در خودرو داشته باشید تا در مواقع ضروری دچار مشکل نشوید.
- دفترچه راهنمای خودرو: بهترین و دقیقترین منبع برای اطلاعات خودروی شما، دفترچه راهنمای آن است. در صورت وجود هرگونه مغایرت، اطلاعات دفترچه را ملاک قرار دهید.
با شناخت جعبه فیوز اصلی تیبا و نحوه کار با آن، میتوانید بسیاری از مشکلات برقی ساده را خودتان و بدون نیاز به صرف هزینه و زمان زیاد، برطرف کنید.