دمای نرمال آمپر آب پژو 405 با کولر

دمای نرمال آمپر آب پژو 405 در حالت‌های مختلف

حالا به مهم‌ترین سوال می‌رسیم: عقربه آمپر تا کجا مجاز است بالا برود؟

  • حالت عادی (بدون کولر): در شرایط عادی و رانندگی بدون فشار، آمپر آب پژو 405 معمولاً روی خط وسط یا کمی پایین‌تر، یعنی در محدوده 85 تا 90 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد.
  • حالت با کولر (در ترافیک یا روز گرم): با روشن کردن کولر، خصوصاً در ترافیک سنگین یا سربالایی، طبیعی است که دما تا محدوده 95 الی 97 درجه سانتی‌گراد نیز بالا برود. این محدوده، نقطه‌ای است که دور تند فن رادیاتور وارد عمل می‌شود.
  • نقطه کلیدی: عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده این‌گونه است که پس از رسیدن دما به حدود 97 درجه، دور تند فن فعال شده و دما را به سرعت به زیر 95 و محدوده 90 درجه بازمی‌گرداند. این نوسان کاملاً طبیعی است.

چه زمانی باید نگران شد؟ اگر آمپر آب خودروی شما با گرفتن کولر به طور مداوم از خط وسط عبور کرده و به سمت محدوده قرمز (حدود 100 درجه به بالا) حرکت می‌کند و با کار کردن فن نیز به راحتی پایین نمی‌آید، یعنی سیستم خنک‌کننده شما با یک مشکل جدی روبرو است.

وضعیت دمای تقریبی نرمال (سانتی‌گراد) عملکرد فن
بدون کولر (عادی) 85 – 90 دور کند فن در صورت نیاز فعال می‌شود.
با کولر (روشن) 90 – 97 دور کند فن معمولاً یکسره کار می‌کند.
با کولر (فشار زیاد) تا 97 دور تند فن در این نقطه فعال می‌شود.
نقطه خطر بالای 100 و نزدیک به خط قرمز سیستم قادر به کنترل دما نیست.

دلایل اصلی بالا رفتن بیش از حد آمپر آب با کولر

اگر دمای خودروی شما از حد نرمال فراتر می‌رود، به احتمال زیاد یکی از مشکلات زیر وجود دارد:

۱. مشکل در عملکرد فن رادیاتور: این شایع‌ترین علت است. * کار نکردن دور تند فن: ممکن است رله، فیوز یا خود موتورِ فن خراب شده باشد و دور تند در دمای لازم فعال نشود. * کار نکردن دور کند فن: با روشن کردن کولر، دور کند فن باید بلافاصله فعال شود. اگر این اتفاق نیفتد، فشار زیادی به سیستم می‌آید. خرابی مقاومت فن (رزیستور) دلیل اصلی این مشکل است.

۲. کثیفی سطح رادیاتور و کندانسور: گرد و خاک، حشرات و گل و لای که بین پره‌های رادیاتور و کندانسور جمع می‌شوند، مانند یک پتو عمل کرده و جلوی عبور هوا و خنک شدن را می‌گیرند. این مشکل به سادگی با شستشوی اصولی (با فشار آب ملایم) برطرف می‌شود.

۳. خرابی ترموستات: اگر ترموستات در حالت نیمه‌بسته گیر کند، جلوی گردش کامل آب در سیستم را می‌گیرد و در شرایط پرفشار مانند استفاده از کولر، باعث جوش آوردن خودرو می‌شود.

۴. کمبود مایع خنک‌کننده یا هوا گرفتن سیستم: همیشه سطح آب رادیاتور را چک کنید. وجود هوا در سیستم نیز مانع از گردش صحیح آب می‌شود و باید توسط مکانیک، هواگیری شود.

۵. ضعیف شدن واتر پمپ: پره‌های واتر پمپ ممکن است به مرور زمان دچار خوردگی شوند و نتوانند آب را با فشار کافی در سیستم به گردش درآورند.

۶. مشکل واشر سرسیلندر (در موارد حاد): اگر مشکل شدید و همراه با علائمی مانند کم شدن مداوم آب، دود سفید از اگزوز یا قاطی شدن آب و روغن باشد، ممکن است مشکل از واشر سرسیلندر باشد.

راهکارهای پیشگیرانه و فوری

  • سرویس دوره‌ای: سیستم خنک‌کننده را سالی یک‌بار بررسی کنید. از کیفیت و میزان ضدیخ/ضدجوش اطمینان حاصل کنید.
  • شستشوی رادیاتور: قبل از شروع فصل گرما، سطح خارجی رادیاتور و کندانسور را با دقت تمیز کنید.
  • تست ساده فن: در حالت سکون، کولر را روشن کنید. باید بلافاصله صدای کار کردن فن (دور کند) را بشنوید.
  • اقدام فوری هنگام خطر: اگر در حال رانندگی دیدید آمپر به سمت خط قرمز می‌رود، بلافاصله کولر را خاموش کنید. سپس برای کمک به خنک شدن سریع‌تر موتور، بخاری را روشن کرده و فن آن را روی دور تند قرار دهید. این کار گرمای موتور را از طریق رادیاتور بخاری به داخل کابین منتقل کرده و به کاهش دمای موتور کمک می‌کند. سپس در اولین فرصت توقف کرده و خودرو را خاموش کنید.

جمع‌بندی

بالا رفتن جزئی آمپر آب پژو 405 هنگام استفاده از کولر، امری طبیعی و قابل پیش‌بینی است. تا زمانی که دما در محدوده 90 تا 97 درجه نوسان می‌کند و دور تند فن به درستی عمل کرده و دما را کنترل می‌کند، جای هیچ نگرانی نیست. اما اگر دما به طور مداوم از این محدوده فراتر رفت، به جای نادیده گرفتن، موارد ذکر شده را بررسی کنید تا از یک هزینه سنگین و آسیب جدی به موتور جلوگیری کرده باشید. با سرویس منظم و توجه به این نکات، می‌توانید از رانندگی با کولر روشن در گرم‌ترین روزهای سال نیز لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

فقط جهت درخواست امداد تماس بگیرید سوال شخصی جواب داده نمیشود
Phone icon
درخواست امداد 09139665076