جعبه فیوز پیکان

صدای آشنای استارت، غرش خفیف موتور و لرزش دوست‌داشتنی اتاق؛ این‌ها خاطرات مشترک میلیون‌ها ایرانی با خودرویی است که فراتر از یک وسیله نقلیه، بخشی از هویت فرهنگی ما شده است: پیکان. اما این “شیر ایرانی” دوست‌داشتنی، مانند هر موجود زنده‌ای، یک سیستم عصبی مرکزی دارد که از تمام اجزای حیاتی‌اش محافظت می‌کند. این مرکز فرماندهی الکتریکی، جایی نیست جز یک جعبه پلاستیکی کوچک و ساده در زیر داشبورد که ما آن را به نام جعبه فیوز می‌شناسیم.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در یک شب بارانی، ناگهان برف‌پاک‌کن‌ها از کار افتاده‌اند، یا در جاده‌ای تاریک، چراغ‌های جلو خاموش شده‌اند. در ۹۰ درصد این مواقع، مقصر یک قطعه کوچک، ارزان و فداکار به نام “فیوز” است. جعبه فیوز پیکان، با تمام سادگی‌اش، نگهبان بی‌ادعای سیستم برقی خودروی شماست و آشنایی با آن، کلید حل بسیاری از مشکلات برقی و یک مهارت ضروری برای هر پیکان‌سواری است.

در این راهنمای جامع، ما به کالبدشکافی این قطعه حیاتی می‌پردازیم. از معرفی وظیفه هر فیوز گرفته تا نکات عیب‌یابی و توصیه‌های حرفه‌ای، هر آنچه که برای تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه جعبه فیوز پیکان نیاز دارید، در اختیار شما قرار خواهیم داد.

فیوز چیست و چرا اینقدر مهم است؟

قبل از ورود به دنیای جعبه فیوز پیکان، بیایید یک قدم به عقب برگردیم. فیوز را مانند یک سرباز فداکار در نظر بگیرید که در خط مقدم سیستم الکتریکی خودروی شما ایستاده است. وظیفه اصلی آن، محافظت از قطعات گران‌قیمت و حساس (مانند دینام، موتور برف‌پاک‌کن، رادیو، و سیم‌کشی‌ها) در برابر جریان برق بیش از حد یا اتصالی کوتاه است.

درون هر فیوز، یک نوار فلزی نازک وجود دارد که برای عبور یک جریان مشخص (آمپر) طراحی شده است. اگر به هر دلیلی، جریانی قوی‌تر از حد مجاز وارد مدار شود، این نوار فلزی ذوب شده و اتصال را قطع می‌کند. در واقع، فیوز خود را قربانی می‌کند تا از آسیب رسیدن به اجزای دیگر جلوگیری کند.

«بزرگترین اشتباهی که یک راننده پیکان می‌تونه بکنه، اینه که جای فیوز سوخته، یه تیکه سیم یا فویل آلومینیومی بذاره. این کار مثل اینه که شما نگهبان یه انبار مهمات رو برداری و درها رو باز بذاری. این کار دعوت‌نامه رسمی برای آتیش‌سوزیه!» – استاد کریم، باطری‌ساز با ۳۰ سال سابقه

جعبه فیوز، محل سازماندهی این سربازان فداکار است. این جعبه به شما اجازه می‌دهد تا به راحتی فیوز مربوط به هر بخش را پیدا کرده و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.

سفر در زمان: انواع جعبه فیوز پیکان

پیکان برای بیش از چهار دهه تولید شد و طبیعی است که سیستم برقی آن در طول زمان دستخوش تغییراتی شده باشد. جعبه فیوزهای اولیه در پیکان‌های مدل پایین (دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی) بسیار ساده‌تر و معمولاً دارای ۶ یا ۸ فیوز بودند. اما رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جعبه فیوز که در اکثر پیکان‌های ۱۶۰۰ (معروف به پیکان وانت، دولوکس و کارلوکس) یافت می‌شود، جعبه فیوز ۱۰ یا ۱۲ تایی است که از فیوزهای شیشه‌ای (استوانه‌ای) استفاده می‌کند. تمرکز ما در این مقاله بر روی همین مدل رایج خواهد بود.

محل قرارگیری این جعبه نیز تقریباً در تمام مدل‌ها ثابت است: زیر داشبورد، سمت راننده، نزدیک به ستون در.

نقشه گنج: راهنمای کامل جدول فیوزهای پیکان

این بخش، قلب مقاله ماست. در جدول زیر، به تفصیل وظیفه هر فیوز را بر اساس شماره‌گذاری استاندارد در جعبه فیوزهای ۱۰ تایی پیکان شرح داده‌ایم. به یاد داشته باشید که همیشه بهتر است یک عکس از جعبه فیوز خودتان داشته باشید، زیرا ممکن است در برخی مدل‌ها یا توسط تعمیرکاران قبلی، تغییرات جزئی اعمال شده باشد.

شماره فیوز (از بالا به پایین) آمپر استاندارد مدارهای محافظت شده نکات مهم و مشکلات رایج
۱ ۸ آمپر چراغ ترمز، چراغ سقفی، فندک اگر چراغ ترمز کار نمی‌کند اما چراغ‌های دیگر سالم‌اند، اولین مظنون این فیوز است. سوختن مکرر این فیوز می‌تواند نشانه اتصالی در سیم‌کشی فندک یا چراغ سقفی باشد.
۲ ۸ آمپر چراغ‌های دنده‌عقب، چراغ‌های هشدار (چراغ روغن، چراغ دینام)، درجه باک بنزین و درجه آب اگر آمپرهای پشت فرمان شما ناگهان از کار افتادند، این فیوز را چک کنید. خرابی فشنگی دنده‌عقب نیز می‌تواند باعث سوختن این فیوز شود.
۳ ۱۶ آمپر موتور برف‌پاک‌کن، پمپ شیشه‌شور، موتور بخاری این فیوز یکی از پرکارترین‌هاست، خصوصاً در زمستان. اگر بخاری یا برف‌پاک‌کن همزمان از کار افتادند، مشکل از اینجاست. گیر کردن موتور برف‌پاک‌کن به دلیل خشکی، فشار زیادی به این فیوز می‌آورد.
۴ ۸ آمپر چراغ‌های کوچک جلو (چراغ سکن)، چراغ‌های خطر عقب، چراغ پلاک، چراغ داخل داشبورد اگر با چرخاندن مرحله اول دسته راهنما، هیچ‌کدام از چراغ‌های کوچک روشن نشدند، این فیوز را بررسی کنید.
۵ ۱۶ آمپر بوق بوق پیکان جریان نسبتاً بالایی می‌کشد. اگر بوق شما ضعیف شده یا کار نمی‌کند، علاوه بر خود بوق، این فیوز و اتصالات آن را چک کنید.
۶ ۸ آمپر چراغ راهنما (فلاشر) کار نکردن راهنماها یا فلاشر معمولاً به این فیوز یا رله راهنما (اتومات راهنما) مربوط می‌شود.
۷ ۸ آمپر چراغ نور پایین سمت راست، چراغ کوچک جلو سمت راست اگر فقط چراغ نور پایین یک سمت خاموش شده، احتمالاً لامپ سوخته است. اما اگر هم نور پایین و هم چراغ کوچک همان سمت خاموش است، این فیوز را چک کنید.
۸ ۸ آمپر چراغ نور پایین سمت چپ، چراغ کوچک جلو سمت چپ مشابه فیوز شماره ۷، اما برای سمت راننده.
۹ ۸ آمپر چراغ نور بالا سمت راست اگر با زدن نور بالا، فقط چراغ سمت شاگرد روشن نمی‌شود، مشکل از این فیوز یا لامپ مربوطه است.
۱۰ ۸ آمپر چراغ نور بالا سمت چپ مشابه فیوز شماره ۹، اما برای سمت راننده.
فیوز اضافی (متغیر) رادیو پخش، سیستم صوتی، چراغ‌های مه‌شکن (در صورت نصب) معمولاً اگر سیستم صوتی یا تجهیزات اضافی نصب شده باشد، از فیوزهای جداگانه یا یکی از اسلات‌های خالی جعبه فیوز برای آن استفاده می‌شود.

نکته مهم: این جدول یک راهنمای عمومی است. همیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود (اگر موجود است) یا برچسب روی در جعبه فیوز (در برخی مدل‌ها) مراجعه کنید.

راهنمای گام‌به‌گام عیب‌یابی و تعویض فیوز

حالا که نقشه گنج را در دست دارید، وقت آن است که یاد بگیرید چگونه از آن استفاده کنید. فرض کنید یکی از سیستم‌های برقی خودرو از کار افتاده است.

  1. ایمنی اول از همه: قبل از هر کاری، خودرو را خاموش کرده و سوئیچ را کاملاً ببندید. کار با سیستم برقی خودروی روشن می‌تواند خطرناک باشد.
  2. پیدا کردن جعبه فیوز: همانطور که گفته شد، جعبه فیوز زیر داشبورد سمت راننده قرار دارد. درپوش پلاستیکی آن را با دقت باز کنید.
  3. شناسایی فیوز سوخته: با استفاده از جدول بالا، فیوزی که مربوط به سیستم از کار افتاده است را پیدا کنید. در فیوزهای شیشه‌ای پیکان، سوختن فیوز کاملاً مشخص است: سیم نازک داخل استوانه شیشه‌ای قطع شده و یا شیشه از داخل سیاه شده است.

«چشم آدم باید به دیدن فیوز سالم عادت کنه. فیوز سالم یه سیم نازک و ممتد داره. فیوز سوخته انگار اون سیم وسطش یه آتیش‌سوزی کوچولو داشته و پاره شده. همین تفاوت کوچیک، فرق بین روشن شدن و خاموش موندنه.»

  1. خارج کردن فیوز معیوب: فیوزها معمولاً محکم در جای خود قرار گرفته‌اند. می‌توانید با نوک یک پیچ‌گوشتی دوسوی کوچک یا حتی با ناخن، آن را به آرامی از جای خود خارج کنید. مراقب باشید به پایه‌های فلزی دو طرف آسیب نزنید.
  2. جایگزینی با فیوز مناسب (مهم‌ترین مرحله): این حیاتی‌ترین بخش کار است. هرگز، هرگز و هرگز فیوزی با آمپر بالاتر از آمپر استاندارد جایگزین نکنید. اگر فیوز ۸ آمپر سوخته، باید دقیقاً یک فیوز ۸ آمپر جدید نصب کنید. استفاده از فیوز ۱۶ آمپر به جای ۸ آمپر، به جریان اجازه می‌دهد تا دو برابر حد مجاز از سیم‌کشی عبور کند و این می‌تواند باعث ذوب شدن سیم‌ها، آسیب به قطعات و حتی آتش‌سوزی شود.
  3. تست نهایی: فیوز جدید را در جای خود فشار دهید تا مطمئن شوید کاملاً محکم است. حالا سوئیچ را باز کرده و سیستمی که از کار افتاده بود را تست کنید. اگر همه چیز درست کار کرد، به شما تبریک می‌گوییم!

وقتی یک فیوز مدام می‌سوزد چه کنیم؟

تعویض یک فیوز سوخته ساده است. اما اگر فیوز جدید بلافاصله یا پس از مدت کوتاهی دوباره سوخت، این یک زنگ خطر است. این یعنی مشکل از خود فیوز نیست، بلکه یک مشکل عمیق‌تر در مدار وجود دارد. سوختن مکرر فیوز معمولاً به دلایل زیر است:

  • اتصالی کوتاه (Short Circuit): این شایع‌ترین دلیل است. جایی در طول مسیر سیم‌کشی، سیم مثبت به بدنه خودرو (قطب منفی) برخورد کرده و باعث ایجاد یک جریان شدید و ناگهانی می‌شود. باید به دنبال سیم‌های لخت، زخمی یا فرسوده بگردید.
  • اضافه بار (Overload): قطعه‌ای که آن فیوز از آن محافظت می‌کند، جریان بیش از حد می‌کشد. برای مثال، ممکن است موتور برف‌پاک‌کن به دلیل فرسودگی یا کثیفی، برای چرخیدن به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد و جریان بیشتری بکشد که منجر به سوختن فیوز شماره ۳ می‌شود.
  • اتصال ضعیف به بدنه (Bad Ground): تمام مدارهای الکتریکی خودرو برای تکمیل شدن به یک اتصال قوی به شاسی یا بدنه فلزی خودرو نیاز دارند. اگر این اتصال (که به آن “اتصال بدنه” می‌گویند) ضعیف، شل یا زنگ‌زده باشد، می‌تواند باعث نوسان جریان و سوختن فیوز شود.

اگر با مشکل سوختن مکرر فیوز مواجه شدید و دانش فنی کافی ندارید، بهترین کار مراجعه به یک باطری‌ساز یا برق‌کار ماهر خودرو است.

نکات طلایی برای نگهداری از جعبه فیوز پیکان

  • همیشه یک کیت فیوز یدک داشته باشید: یک بسته کوچک شامل چند فیوز ۸، ۱۶ و ۲۵ آمپر در داشبورد خود داشته باشید. این یکی از ارزان‌ترین و کارآمدترین ابزارهایی است که می‌توانید به همراه داشته باشید.
  • تمیز نگه دارید: هر چند وقت یکبار، درپوش جعبه فیوز را باز کرده و با یک فرچه نرم یا اسپری هوای فشرده، گرد و غبار را تمیز کنید.
  • بررسی اتصالات: مطمئن شوید که پایه‌های فلزی که فیوزها در آن قرار می‌گیرند، تمیز، بدون سولفاته و محکم هستند. اتصالات شل می‌توانند باعث ایجاد گرما و مشکلات برقی شوند.
  • مراقب رطوبت باشید: نفوذ آب به جعبه فیوز می‌تواند باعث خوردگی و اتصالی شود. اگر نشتی آب از زیر شیشه جلو دارید، حتماً آن را برطرف کنید.

سخن پایانی

جعبه فیوز پیکان، با ظاهر ساده و مکانیسم قابل فهمش، نمادی از فلسفه طراحی این خودروی مردمی است. یادگیری اصول کار با آن نه تنها شما را از ماندن در راه نجات می‌دهد، بلکه حس اعتماد به نفس و تسلط بیشتری بر خودرویتان به شما می‌بخشد. این قطعه کوچک به ما یادآوری می‌کند که گاهی بزرگترین مشکلات، راه‌حل‌های بسیار ساده‌ای دارند.

پس دفعه بعدی که با یک مشکل برقی در پیکان خود مواجه شدید، قبل از اینکه نگران شوید، یک نفس عمیق بکشید، چراغ قوه خود را بردارید و به سراغ قلب تپنده و محافظ خودروی خود بروید. شاید تمام چیزی که برای به راه انداختن دوباره این شیر ایرانی نیاز دارید، یک سرباز فداکار ۸ آمپری باشد.

شما چه خاطرات یا تجربیاتی از جعبه فیوز پیکان دارید؟ در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

فقط جهت درخواست امداد تماس بگیرید سوال شخصی جواب داده نمیشود
Phone icon
درخواست امداد 09139665076