برق پشت آمپر میاد ولی ماشین استارت نمیخوره

وقتی برق پشت آمپر هست ولی ماشین استارت نمیخوره: بررسی علل، عیب‌یابی و راهکارها

روشن نشدن خودرو، یکی از کلافه‌کننده‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر راننده‌ای پیش بیاید. تصور کنید که سوئیچ را می‌چرخانید، چراغ‌های پشت آمپر روشن می‌شوند، اما هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد و موتور خودرو از روشن شدن امتناع می‌کند. این وضعیت، به خصوص در شرایط اضطراری، می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در این مقاله، به بررسی دقیق علت‌های احتمالی این مشکل، روش‌های عیب‌یابی و راهکارهای رفع آن می‌پردازیم.

مقدمه: چرا این اتفاق می‌افتد؟

روشن شدن چراغ‌های پشت آمپر نشان می‌دهد که برق به سیستم الکتریکی خودرو می‌رسد. اما استارت نخوردن خودرو با وجود این موضوع، به این معنی است که یک یا چند قطعه از سیستم استارت یا احتراق خودرو، به درستی کار نمی‌کنند. برای فهمیدن علت اصلی، باید به بررسی دقیق‌تر اجزای مختلف سیستم بپردازیم.

علل احتمالی استارت نخوردن خودرو با وجود برق پشت آمپر:

  1. مشکل در سیستم استارت:
    • خرابی استارت: استارت، موتور الکتریکی کوچکی است که با چرخاندن دنده فلایویل، موتور اصلی خودرو را به گردش در می‌آورد تا فرآیند احتراق آغاز شود. اگر استارت خراب باشد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
    • خرابی سولنوئید استارت: سولنوئید استارت، یک رله الکترومغناطیسی است که جریان برق را به استارت منتقل می‌کند. اگر سولنوئید خراب باشد، برق به استارت نمی‌رسد.
    • اتصالات ضعیف یا خورده شده: اتصالات الکتریکی مربوط به استارت و سولنوئید، ممکن است به مرور زمان دچار خوردگی یا شل شدگی شوند و مانع از رسیدن جریان برق کافی به استارت شوند.
    • مشکل در دنده استارت (Bendix): دنده استارت وظیفه درگیر شدن با دنده فلایویل را دارد. اگر این دنده خراب باشد یا به درستی درگیر نشود، استارت نمی‌تواند موتور را به گردش درآورد.
  2. مشکل در سیستم برقی خودرو:
    • خرابی باتری: حتی اگر چراغ‌های پشت آمپر روشن شوند، ممکن است باتری به اندازه کافی قوی نباشد که جریان مورد نیاز برای استارت را تامین کند.
    • خرابی فیوزها و رله‌ها: فیوزها و رله‌ها از مدارهای الکتریکی خودرو محافظت می‌کنند. اگر فیوز مربوط به استارت یا سیستم احتراق سوخته باشد، خودرو روشن نمی‌شود.
    • خرابی سوئیچ استارت: سوئیچ استارت، جریان برق را به استارت و سیستم احتراق خودرو هدایت می‌کند. اگر این سوئیچ خراب باشد، ممکن است برق به استارت نرسد.
    • مشکل در سیم کشی: قطعی یا اتصالی در سیم کشی مربوط به استارت، سیستم احتراق یا ECU (واحد کنترل الکترونیکی) می‌تواند مانع از روشن شدن خودرو شود.
  3. مشکل در سیستم سوخت رسانی:
    • پمپ بنزین خراب: پمپ بنزین، سوخت را از باک به موتور منتقل می‌کند. اگر پمپ بنزین خراب باشد، سوخت به موتور نمی‌رسد و خودرو روشن نمی‌شود.
    • انسداد فیلتر بنزین: فیلتر بنزین، ذرات ناخالصی را از سوخت جدا می‌کند. اگر این فیلتر مسدود شود، جریان سوخت به موتور محدود می‌شود.
    • خرابی انژکتورها: انژکتورها، سوخت را به صورت پودری به داخل سیلندرها تزریق می‌کنند. اگر انژکتورها خراب باشند یا مسدود شده باشند، سوخت به درستی به موتور نمی‌رسد.
    • کمبود سوخت: اگر مقدار سوخت در باک خودرو بسیار کم باشد، پمپ بنزین ممکن است نتواند سوخت را به موتور برساند.
  4. مشکل در سیستم احتراق:
    • خرابی کویل: کویل، ولتاژ باتری را به ولتاژ بالایی تبدیل می‌کند که برای ایجاد جرقه در شمع‌ها لازم است. اگر کویل خراب باشد، جرقه تولید نمی‌شود.
    • خرابی شمع‌ها: شمع‌ها، جرقه را در داخل سیلندرها ایجاد می‌کنند که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا می‌شود. اگر شمع‌ها کثیف، فرسوده یا خراب باشند، جرقه به درستی تولید نمی‌شود.
    • خرابی وایر شمع‌ها: وایر شمع‌ها، ولتاژ را از کویل به شمع‌ها منتقل می‌کنند. اگر وایر شمع‌ها خراب باشند یا اتصالات آن‌ها ضعیف باشد، ولتاژ به شمع‌ها نمی‌رسد.
    • خرابی سنسور موقعیت میل لنگ (Crankshaft Position Sensor): این سنسور، موقعیت میل لنگ را به ECU اطلاع می‌دهد. اگر این سنسور خراب باشد، ECU نمی‌تواند زمان دقیق جرقه زنی را تشخیص دهد و خودرو روشن نمی‌شود.
  5. مشکلات دیگر:
    • قفل شدن پدال ترمز (در خودروهای اتوماتیک): در برخی از خودروهای اتوماتیک، برای استارت زدن باید پدال ترمز را فشار دهید. اگر سنسور پدال ترمز خراب باشد، ممکن است خودرو استارت نخورد.
    • مشکل در سیستم ایموبلایزر: سیستم ایموبلایزر، یک سیستم ضد سرقت است که از روشن شدن خودرو با کلید غیرمجاز جلوگیری می‌کند. اگر این سیستم فعال شده باشد یا مشکلی در آن وجود داشته باشد، خودرو استارت نمی‌خورد.
    • مشکلات مکانیکی موتور: در موارد نادر، مشکلات مکانیکی جدی در موتور خودرو، مانند قفل شدن موتور یا خرابی شدید قطعات داخلی، می‌تواند مانع از روشن شدن آن شود.

روش‌های عیب‌یابی:

  1. بررسی اولیه:
    • اطمینان از روشن بودن چراغ‌های پشت آمپر: بررسی کنید که چراغ‌های پشت آمپر به طور کامل روشن باشند و نور آن‌ها کم نباشد.
    • بررسی ولتاژ باتری: با استفاده از یک ولت متر، ولتاژ باتری را بررسی کنید. ولتاژ باید بالای 12 ولت باشد.
    • بررسی سرباتری‌ها: از محکم بودن و تمیز بودن سرباتری‌ها اطمینان حاصل کنید.
    • بررسی فیوزها: فیوزهای مربوط به استارت و سیستم احتراق را بررسی کنید و در صورت سوختگی، آن‌ها را تعویض کنید.
  2. بررسی سیستم استارت:
    • شنیدن صدای تق تق هنگام استارت: اگر هنگام استارت زدن صدای تق تق می‌شنوید، احتمالاً مشکل از باتری یا سولنوئید استارت است.
    • بررسی اتصالات استارت: اتصالات الکتریکی مربوط به استارت را بررسی کنید و از محکم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.
    • تست استارت با اتصال مستقیم: با احتیاط و با استفاده از یک سیم ضخیم، پایانه مثبت باتری را به ترمینال استارت متصل کنید. اگر استارت کار کرد، مشکل از سوئیچ استارت یا سیم کشی مربوط به استارت است. (این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود).
  3. بررسی سیستم سوخت رسانی:
    • شنیدن صدای پمپ بنزین: هنگام باز کردن سوئیچ، باید صدای پمپ بنزین را بشنوید. اگر صدایی نمی‌شنوید، احتمالاً پمپ بنزین خراب است.
    • بررسی فشار سوخت: با استفاده از یک فشارسنج سوخت، فشار سوخت را در ریل سوخت بررسی کنید. فشار باید در محدوده مشخص شده توسط سازنده خودرو باشد.
    • بررسی انژکتورها: با استفاده از یک استتوسکوپ یا گوش دادن به صدای آن‌ها، از سالم بودن انژکتورها مطمئن شوید.
  4. بررسی سیستم احتراق:
    • بررسی جرقه شمع‌ها: شمع‌ها را باز کنید و بررسی کنید که جرقه به درستی تولید می‌شود.
    • بررسی وایر شمع‌ها: وایر شمع‌ها را بررسی کنید و از سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید.
    • بررسی کویل: با استفاده از یک دستگاه تست کویل، از سالم بودن کویل مطمئن شوید.

راهکارها:

  • تعویض باتری: اگر ولتاژ باتری پایین است یا باتری قدیمی است، آن را تعویض کنید.
  • تعویض استارت: اگر استارت خراب است، آن را تعویض کنید.
  • تعویض سولنوئید استارت: اگر سولنوئید استارت خراب است، آن را تعویض کنید.
  • تعویض فیوزها و رله‌ها: اگر فیوزها یا رله‌ها سوخته‌اند، آن‌ها را تعویض کنید.
  • تعویض پمپ بنزین: اگر پمپ بنزین خراب است، آن را تعویض کنید.
  • تعویض فیلتر بنزین: اگر فیلتر بنزین مسدود شده است، آن را تعویض کنید.
  • تعویض شمع‌ها و وایر شمع‌ها: اگر شمع‌ها کثیف، فرسوده یا خراب هستند، آن‌ها را تعویض کنید.
  • بررسی و تعمیر سیم کشی: اگر قطعی یا اتصالی در سیم کشی وجود دارد، آن را تعمیر کنید.
  • مراجعه به تعمیرکار متخصص: اگر نتوانستید علت مشکل را پیدا کنید یا توانایی تعمیر آن را ندارید، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

نکات مهم:

  • ایمنی: هنگام کار با سیستم الکتریکی خودرو، همیشه از قطع بودن جریان برق اطمینان حاصل کنید.
  • ابزار مناسب: از ابزار مناسب برای انجام تعمیرات استفاده کنید.
  • مشاوره: قبل از انجام هرگونه تعمیرات، با یک متخصص مشورت کنید.

نتیجه‌گیری:

استارت نخوردن خودرو با وجود برق پشت آمپر، می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. با بررسی دقیق اجزای مختلف سیستم استارت، سوخت رسانی، احتراق و سیستم برقی خودرو، می‌توانید علت اصلی مشکل را پیدا کنید و با استفاده از راهکارهای مناسب، آن را رفع کنید. در صورتی که تجربه و تخصص کافی ندارید، بهتر است به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا از آسیب دیدن بیشتر خودرو جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

فقط جهت درخواست امداد تماس بگیرید سوال شخصی جواب داده نمیشود
Phone icon
درخواست امداد 09139665076