علائم زیاد بودن گاز کولر خودرو

علائم زیاد بودن گاز کولر خودرو: چرا کولر ماشینتان آن‌طور که باید خنک نمی‌کند؟

کولر خودرو یکی از ضروری‌ترین امکانات، به خصوص در فصول گرم سال است. برای خنک کردن هوای داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع خودرو از گازی به نام مبرد (که در اصطلاح عامیانه به آن “گاز کولر” گفته می‌شود) استفاده می‌کند. تصور رایج این است که اگر کولر به خوبی کار نمی‌کند، حتماً گاز آن کم شده است. در حالی که کمبود گاز یکی از دلایل اصلی ضعف کولر است، زیاد بودن حجم گاز مبرد در سیستم نیز می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند و حتی عملکرد خنک‌کنندگی را کاهش دهد!

تزریق بیش از حد گاز در سیستم کولر نه تنها باعث بهبود عملکرد نمی‌شود، بلکه فشار زیادی به قطعات وارد کرده و می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند. تشخیص این مشکل برای یک فرد عادی ممکن است دشوار باشد، اما با شناخت علائم آن می‌توانید متوجه شوید که احتمالاً سیستم کولر خودروی شما دچار مشکل “اورشارژ” یا شارژ بیش از حد گاز شده است.

چرا زیاد بودن گاز کولر مشکل‌ساز است؟

سیستم کولر خودرو بر اساس یک چرخه دقیق عمل می‌کند که شامل تغییر حالت مبرد بین مایع و گاز در فشارهای مشخص است. وقتی حجم گاز بیش از حد استاندارد باشد:

  1. فشار سیستم به شدت بالا می‌رود: این فشار بالا به خصوص در سمت پرفشار (معمولاً لوله‌ها و کمپرسور) می‌تواند به مراتب بالاتر از حد تحمل طراحی‌شده باشد.
  2. کارایی انتقال حرارت کم می‌شود: مبرد فضای کافی برای تبخیر (جذب گرما) یا چگالش (پس دادن گرما) ندارد.
  3. بار اضافی روی کمپرسور وارد می‌شود: کمپرسور برای فشرده کردن حجم اضافی گاز تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد که منجر به داغ شدن بیش از حد و استهلاک آن می‌شود.
  4. عملکرد کلی سیستم افت می‌کند: در نهایت، کل سیستم به جای خنک کردن بهتر، دچار اختلال می‌شود.

علائم رایج زیاد بودن گاز کولر خودرو:

اگر پس از شارژ گاز کولر یا حتی به طور ناگهانی متوجه یکی از این علائم شدید، احتمال زیاد بودن گاز وجود دارد:

  1. خنک کنندگی ضعیف یا نامنظم: این یکی از فریبنده‌ترین علائم است. برخلاف انتظار، کولر با گاز زیاد نمی‌تواند به طور موثر گرما را جذب کند و ممکن است هوای خروجی به اندازه کافی سرد نباشد یا خنک کنندگی آن در دماهای بالا افت کند.
  2. قطع و وصل شدن سریع کمپرسور (سایکلینگ سریع): به دلیل فشار بیش از حد، سنسورهای فشار بالا فعال می‌شوند تا از آسیب به سیستم جلوگیری کنند. این باعث می‌شود کمپرسور به طور مکرر و با فواصل زمانی کوتاه خاموش و روشن شود. صدای “تق” یا “کلیک” کلاچ کمپرسور را به صورت پشت سر هم می‌شنوید.
  3. صدای غیرعادی از کمپرسور: کمپرسور تحت فشار اضافی ناله می‌کند، صدای تق تق می‌دهد یا به نظر می‌رسد در حال تقلا است. این صدا ممکن است بلندتر یا متفاوت از صدای عادی کارکرد کمپرسور باشد.
  4. فشار بالا در گیج‌های سیستم (نیاز به بررسی توسط متخصص): این دقیق‌ترین راه تشخیص است که توسط تعمیرکار انجام می‌شود. گیج‌های فشار در هنگام کارکرد سیستم، فشاری به مراتب بالاتر از حد استاندارد (که روی برچسب اطلاعات کولر خودرو یا در دفترچه راهنما ذکر شده) نشان می‌دهند.
  5. داغ شدن بیش از حد لوله‌ها یا قطعات خاص: لوله خروجی کمپرسور یا کندانسور (رادیاتور جلو) ممکن است به طرز غیرعادی داغ باشند. این نشان‌دهنده فشار و دمای بالای مبرد در آن بخش‌هاست.
  6. کاهش محسوس توان موتور یا افزایش مصرف سوخت: کمپرسور برای غلبه بر فشار اضافی نیاز به انرژی بیشتری از موتور دارد. این بار اضافی می‌تواند منجر به کاهش ناگهانی توان، به خصوص در دورهای پایین، و در نتیجه افزایش مصرف سوخت شود.
  7. یخ زدن برخی لوله‌ها (گاهی): اگرچه یخ زدن لوله‌ها بیشتر نشانه کمبود گاز است، اما در موارد نادر و خاص از اورشارژ نیز ممکن است اختلال در جریان مبرد باعث یخ زدن بخش‌هایی از سیستم شود. (اما اگر یخ زدگی دیدید، ابتدا به فکر کمبود گاز باشید!)

چه چیزی باعث زیاد شدن گاز کولر می‌شود؟

معمولاً زیاد بودن گاز نتیجه خطای انسانی در هنگام شارژ است:

  • تخمین اشتباه حجم گاز مورد نیاز.
  • استفاده نکردن از دستگاه شارژ اتوماتیک که حجم دقیق گاز را تزریق می‌کند.
  • تزریق گاز بدون تخلیه کامل گاز قبلی (وکیوم نکردن سیستم).
  • شارژ گاز توسط افراد فاقد تجربه یا بدون تجهیزات مناسب.

اگر مشکوک به زیاد بودن گاز کولر هستید، چه باید کرد؟

مهم: هرگز خودتان اقدام به تخلیه گاز از سیستم کولر نکنید! مبردها گازهای گلخانه‌ای مضر هستند و رها کردن آن‌ها در اتمسفر غیرقانونی و زیان‌آور است. علاوه بر این، ممکن است به سیستم خود آسیب بزنید.

بهترین و تنها راه حل این است که در اسرع وقت به یک تعمیرکار متخصص و با تجربه سیستم تهویه مطبوع خودرو مراجعه کنید. یک متخصص با استفاده از تجهیزات استاندارد، فشار سیستم را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، گاز اضافی را به روش صحیح و با دستگاه‌های مخصوص بازیافت، از سیستم خارج کرده و در صورت لزوم، سیستم را وکیوم و به میزان دقیق شارژ مجدد می‌کند.

نتیجه‌گیری:

علائم زیاد بودن گاز کولر خودرو

عملکرد ضعیف کولر خودرو لزوماً به معنای کمبود گاز نیست. زیاد بودن گاز نیز می‌تواند علائم مشابه یا حتی بدتر ایجاد کند و قطعات گران‌قیمت سیستم را در معرض آسیب قرار دهد. با شناخت علائمی مانند خنک نکردن مناسب، قطع و وصل شدن سریع کمپرسور، یا صداهای غیرعادی، می‌توانید مشکل بالقوه را حدس بزنید و با مراجعه به یک تعمیرکار ماهر، از تشخیص و تعمیر صحیح و حفظ سلامت سیستم کولر خودروی خود اطمینان حاصل کنید. تشخیص دقیق و شارژ استاندارد توسط متخصص، بهترین راه برای لذت بردن از هوای خنک و مطبوع در خودروی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

فقط جهت درخواست امداد تماس بگیرید سوال شخصی جواب داده نمیشود
Phone icon
درخواست امداد 09139665076