روا بهتر است یا اردی؟ راهنمای جامع انتخاب بین دو سدان اقتصادی ایران خودرو
در بازار پرهیاهوی خودرو ایران، همیشه انتخابهای متنوعی برای اقشار مختلف وجود داشته است. از خودروهای لوکس و وارداتی گرفته تا سدانهای خانوادگی و اقتصادی. اما در میان خودروهای اقتصادی و کارآمد، نام دو مدل اغلب در کنار هم شنیده میشود که ریشههای مشترکی دارند اما تفاوتهایی نیز آنها را از هم متمایز میکند: “روا” و “اردی”. این سوال که روا بهتر است یا اردی؟، یکی از پرسشهای رایج در بین خریداران خودروهای دست دوم و با بودجه محدود است.
این مقاله جامع و کامل، به بررسی دقیق و موشکافانه هر دو خودرو میپردازد تا شما بتوانید با آگاهی کامل، بهترین انتخاب را متناسب با نیازها و بودجه خود داشته باشید. با ما همراه باشید تا به تمام ابهامات درباره اینکه روا بهتر است یا اردی؟ پاسخ دهیم.
مقدمهای بر ریشههای مشترک: پژو 504 و پیکان
قبل از اینکه به مقایسه مستقیم روا بهتر است یا اردی؟ بپردازیم، لازم است نگاهی به تاریخچه و ریشههای این دو خودرو داشته باشیم. هر دو مدل، فرزندان ناخلف (یا شاید هم هوشمندانه) یک پروژه مهندسی در ایران خودرو بودند که هدف آن، جایگزینی یا حداقل ارائه یک گزینه جدید بر پایه پلتفرمهای موجود، به خصوص با توجه به عمر طولانی پیکان و نیاز به استفاده از زیرساختهای آن بود.
پژو آردی (Ardi): تولد یک سنتز عجیب پژو آردی، در واقع اولین تلاش ایران خودرو برای تلفیق بدنه نسبتاً مدرنتر (در زمان خود) پژو 405 با شاسی و قوای محرکه پیکان بود. اما به دلیل مشکلات فنی و عدم هماهنگی، این پروژه به سمت استفاده از بدنه پژو 504 که یک سدان دیفرانسیل عقب با شاسی مستقل بود، چرخید. نتیجه، خودرویی شد با بدنه پژو 504 و موتور، گیربکس و دیفرانسیل پیکان. این ترکیب، به نام “آردی” (RD – برگرفته از Rear Drive و یا شاید Rouhi Drive به معنای “فرزند روح الله” که اشاره به مهندس ارشد پروژه بود) شناخته شد. هدف اصلی، ارائه یک خودروی دیفرانسیل عقب با هزینههای نگهداری پایین پیکان، اما با ظاهری کمی بهروزتر و فضای داخلی بزرگتر بود.
پژو روآ (Roa): تکامل یک ایده پژو روآ، در واقع نسل تکاملیافته و بهبود یافته آردی است. پس از سالها تولید آردی و بررسی بازخورد مشتریان و مشکلات آن، ایران خودرو تصمیم گرفت تا با اعمال برخی تغییرات اساسی، به خصوص در بخش موتور و گیربکس و همچنین بهبودهای ظاهری و داخلی، مدل “روآ” را معرفی کند. روآ مخفف “Rear wheel drive Of Ardi” (آردی دیفرانسیل عقب) است که نشان از ارتباط مستقیم آن با نسل قبلی خود دارد. مدلهای بعدی روآ، به خصوص روآی (Roa-i) که با بهبودهای چشمگیرتری در موتور همراه بود، تلاش کردند تا کاستیهای مدلهای پیشین را جبران کنند.
با درک این پیشینه، اکنون میتوانیم به مقایسه دقیقتر بپردازیم تا بهتر متوجه شویم که در نهایت، روا بهتر است یا اردی؟
مقایسه جامع و دقیق: روا بهتر است یا اردی؟
برای پاسخ به این سوال محوری که روا بهتر است یا اردی؟، مقایسه را در چندین بخش کلیدی انجام میدهیم:
1. موتور و عملکرد فنی: قلب تپنده خودرو
- پژو آردی (Ardi):
- موتور: آردی از همان موتور OHV (سوپاپ از بغل) 1600 سیسی پیکان استفاده میکرد. این موتور، علیرغم سادگی و دوام بالا، قدرت و گشتاور بسیار محدودی داشت.
- قدرت و گشتاور: حدود 60 تا 65 اسب بخار قدرت و گشتاوری در حدود 100 تا 110 نیوتنمتر تولید میکرد.
- مصرف سوخت: به دلیل تکنولوژی قدیمی موتور، مصرف سوخت نسبتاً بالا بود (حدود 10 تا 12 لیتر در هر 100 کیلومتر در شهر).
- عملکرد: شتابگیری بسیار کند، صدای زیاد موتور و لرزش محسوس از ویژگیهای آن بود. در سربالاییها و با بار کامل، ضعف موتور به شدت حس میشد.
- نکته کلیدی: موتور آردی کاملاً همان موتور پیکان بود و هیچ تغییری در آن اعمال نشده بود که این خود یکی از دلایل ضعف عملکردی آن به شمار میرفت.
- پژو روآ (Roa):
- موتور: روآ در طول زمان تولید، با چندین نسخه موتور عرضه شد که مهمترین آنها دو نوع است:
- روآ (نسخه اولیه): در ابتدا از نسخه بهبود یافته موتور OHV پیکان استفاده کرد که با تغییراتی در سیستم جرقه زنی، انژکتور و ECU، کمی بهبود یافته بود. قدرت آن به حدود 70 اسب بخار و گشتاور به حدود 115 نیوتنمتر رسید. این تغییرات جزئی بودند.
- روآی (Roa-i): این نسخه، نقطه قوت روآ محسوب میشود. موتور آن با بلوک سیلندر پیکان (OHV) ولی با سرسیلندر کاملاً متفاوت و طراحی سوپاپ از بالا (SOHC) و 8 سوپاپ، حجم 1700 سیسی و با کد موتور R-OHV عرضه شد. این موتور در واقع تلفیقی از تکنولوژی قدیمی و جدید بود.
- قدرت و گشتاور (روآی): قدرت موتور روآی به حدود 88 تا 92 اسب بخار و گشتاور آن به حدود 140 نیوتنمتر افزایش یافت که یک جهش قابل توجه نسبت به آردی و حتی روآی اولیه بود.
- مصرف سوخت (روآی): با وجود افزایش قدرت، مصرف سوخت نیز به دلیل تکنولوژی انژکتور پیشرفتهتر و طراحی سرسیلندر بهتر، کاهش یافت و به حدود 9 تا 10 لیتر در صد کیلومتر در شهر رسید.
- عملکرد: شتابگیری روآی به مراتب بهتر از آردی بود، صدای موتور کمتر و لرزش آن نیز تا حدودی کنترل شدهتر به نظر میرسید. این موتور برای وزن خودرو مناسبتر بود.
- موتور: روآ در طول زمان تولید، با چندین نسخه موتور عرضه شد که مهمترین آنها دو نوع است:
- پس در بخش موتور و عملکرد، روا بهتر است یا اردی؟ بدون شک، روآ به خصوص مدل روآی، برتری قاطع دارد. افزایش توان و کاهش مصرف سوخت، تجربه رانندگی رضایتبخشتری را در روآی ارائه میدهد.
2. گیربکس و انتقال قدرت: اتکاپذیری یا پویایی؟
- پژو آردی (Ardi):
- گیربکس: از همان گیربکس 5 سرعته دستی پیکان استفاده میکرد که به دوام بالا و تحمل فشار معروف بود، اما تعویض دندهها کمی خشک و با دقت پایین صورت میگرفت.
- دیفرانسیل: دیفرانسیل عقب پیکانی، که برای تحمل وزن و بار زیاد طراحی شده بود.
- پژو روآ (Roa):
- گیربکس: روآ نیز در ابتدا از گیربکس مشابه آردی استفاده میکرد، اما در مدلهای روآی، گیربکس با بهبودهایی در ضرایب دنده و عملکرد دستهدنده همراه شد تا با قدرت بیشتر موتور هماهنگی بهتری داشته باشد. نرمی تعویض دنده کمی بهتر شد.
- دیفرانسیل: همچنان دیفرانسیل عقب.
- در بخش گیربکس، هر دو خودرو تفاوت چشمگیری ندارند و هر دو از گیربکسهای نسبتاً قدیمی اما با دوام بالای پیکان بهرهمند هستند. اما هماهنگی گیربکس روآی با موتور قویتر آن، اندکی برتری به روآ میدهد. پس در این بخش نیز با در نظر گرفتن هماهنگی، روا بهتر است یا اردی؟ روآی کمی برتر است.
3. شاسی و سیستم تعلیق: راحتی یا پایداری؟
- پژو آردی (Ardi):
- شاسی: بر پایه شاسی مستقل پژو 504، که یک شاسی قوی و با قابلیت تحمل بار بالا است. این شاسی برای جادههای ناهموار ایران مناسب بود.
- تعلیق: سیستم تعلیق پژو 504، در جلو مک فرسون و در عقب بازوهای طولی با فنرهای پیچشی. این سیستم تعلیق، نرمی خوبی در جذب ضربات داشت اما پایداری و هندلینگ خودرو را به خصوص در پیچهای تند، کاهش میداد.
- تجربه رانندگی: سواری نسبتاً نرم و راحت، اما فرمانپذیری ضعیف و تمایل به بیشفرمانی (Oversteer) در سرعتهای بالا و پیچهای تند.
- پژو روآ (Roa):
- شاسی: روآ نیز از همان شاسی پژو 504 استفاده میکند. تغییرات عمدهای در ساختار شاسی اعمال نشد.
- تعلیق: سیستم تعلیق روآ نیز مشابه آردی است، اما ایران خودرو تلاش کرد با تغییراتی در فنرها و کمکفنرها، پایداری و هندلینگ را اندکی بهبود بخشد. با این حال، تفاوت فاحشی با آردی نداشت.
- تجربه رانندگی: سواری روآ نیز نسبتاً راحت است، اما هندلینگ آن همچنان نقطه ضعف محسوب میشود. کمی بهبود در کنترل بدنه و فرمانپذیری نسبت به آردی دیده میشود.
- در بخش شاسی و تعلیق، هر دو خودرو شباهت زیادی به هم دارند و هر دو از مزایای شاسی مقاوم پژو 504 بهرهمند هستند که برای جادههای ایران مناسب است. اما از نظر هندلینگ و پایداری در سرعتهای بالا، هر دو ضعیف عمل میکنند. با این حال، تلاشهای جزئی در روآ برای بهبود تعلیق، آن را کمی جلوتر قرار میدهد. پس در این زمینه، روا بهتر است یا اردی؟ روآ اندکی برتری دارد.
4. ترمزها و سیستم ایمنی: دغدغه همیشگی
- پژو آردی (Ardi):
- ترمزها: در جلو دیسکی و در عقب کاسهای. فاقد سیستم ضد قفل ABS بود.
- ایمنی: فاقد هرگونه آپشن ایمنی مدرن مانند کیسه هوا یا ABS. ساختار بدنه نیز مطابق با استانداردهای ایمنی روز نبود.
- پژو روآ (Roa):
- ترمزها: در روآی اولیه و برخی مدلهای روآ، سیستم ترمز مشابه آردی بود (جلو دیسکی، عقب کاسهای). اما در مدلهای بعدی روآ، به خصوص روآی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به صورت استاندارد یا آپشنال اضافه شد که یک پیشرفت مهم محسوب میشود.
- ایمنی: روآ نیز فاقد کیسه هوا بود، اما افزودن ABS در مدلهای جدیدتر روآ، ایمنی فعال آن را تا حدودی بهبود بخشید.
- در بخش ایمنی، روا بهتر است یا اردی؟ روآ، به خصوص مدلهایی که به ABS مجهز هستند، برتری واضحی بر آردی دارند. این یک فاکتور بسیار مهم است که باید در انتخاب خود در نظر بگیرید.
5. طراحی ظاهری: کدام یک زیباتر است؟
- پژو آردی (Ardi):
- طراحی: بدنه پژو 504 که در زمان خود طراحی اصیل و معقولی داشت، اما در زمان تولید آردی، بسیار قدیمی و از مد افتاده به نظر میرسید.
- جزئیات: چراغهای جلو و عقب ساده، جلوپنجره کرومی و خطوط بدنه کلاسیک.
- پژو روآ (Roa):
- طراحی: روآ نیز از همان بدنه اصلی پژو 504 استفاده میکند، اما ایران خودرو با اعمال فیسلیفتهای جزئی، سعی در بهروزرسانی آن داشت. این تغییرات شامل جلوپنجره، چراغهای جلو (که معمولاً شفافتر بودند)، سپرها و گاهی اوقات آینههای جانبی میشد.
- نتیجه: هرچند این تغییرات، روآ را از آردی متمایز میکرد، اما همچنان ظاهر خودرو به شدت قدیمی و از مد افتاده به نظر میرسید و نمیتوانست با خودروهای مدرن رقابت کند.
- در بخش طراحی ظاهری، تفاوت فاحشی بین دو خودرو وجود ندارد و هر دو ظاهری قدیمی دارند. اما اگر بخواهیم دقیقتر شویم، تلاشهای ایران خودرو برای فیسلیفت روآ، آن را کمی “کمتر قدیمی” نشان میدهد. پس از نظر ظاهری، با ارفاق اندکی، روا بهتر است یا اردی؟ روآ را میتوان کمی جذابتر دانست.
6. فضای داخلی و امکانات رفاهی: سادگی یا کمی آسایش بیشتر؟
- پژو آردی (Ardi):
- فضای داخلی: کابین آردی بسیار ساده و شبیه به پیکان بود. داشبورد و قطعات داخلی از مواد پلاستیکی خشک و با کیفیت پایین ساخته شده بودند.
- امکانات: بسیار پایه و ابتدایی. معمولاً فاقد شیشهبرقی حتی در جلو، فرمان بدون هیدرولیک (در برخی مدلها)، صندلیهای ساده و فاقد راحتی کافی. سیستم تهویه مطبوع (کولر و بخاری) عملکرد متوسطی داشت.
- فضای سرنشین: فضای داخلی نسبتاً جادار، مخصوصاً در بخش عقب، به دلیل ابعاد بزرگ بدنه 504.
- پژو روآ (Roa):
- فضای داخلی: روآ در بخش داخلی بهبودهای قابل توجهی نسبت به آردی داشت. داشبورد جدیدتر و طراحی داخلی کمی مدرنتر (البته باز هم در مقایسه با آردی). کیفیت مواد همچنان پایین بود اما تریم داخلی و رنگبندی کمی بهتر شد.
- امکانات: معمولاً دارای شیشهبرقی جلو، فرمان هیدرولیک (استاندارد در اکثر مدلها)، صندلیها با طراحی راحتتر و روکش پارچهای کمی بهتر. سیستم تهویه مطبوع نیز بهبود یافته بود.
- فضای سرنشین: فضای داخلی مشابه آردی، جادار و مناسب برای سفر خانواده.
- در بخش فضای داخلی و امکانات، روا بهتر است یا اردی؟ روآ به دلیل داشبورد جدیدتر، فرمان هیدرولیک و شیشهبرقی جلو، تجربه کاربری راحتتری را ارائه میدهد و بر آردی برتری دارد.
7. قابلیت اطمینان و دوام: اسب کارهای قدیمی
- پژو آردی (Ardi):
- قابلیت اطمینان: آردی به دلیل سادگی موتور پیکان و شاسی محکم 504، خودرویی با دوام بالا برای کاربریهای سنگین و جادههای ناهموار شناخته میشود.
- مشکلات رایج: مشکل هماهنگی بین موتور و دیفرانسیل (صدای زوزه دیفرانسیل)، روغنریزی از موتور، مشکلات برقی جزئی، و ضعف در سیستم خنککننده (بیشتر در مدلهای اولیه).
- پژو روآ (Roa):
- قابلیت اطمینان: روآ نیز خودرویی با دوام است. موتور روآی به دلیل تکنولوژی کمی جدیدتر، مشکلات کمتری از نظر روغنریزی و فرسودگی نسبت به موتور پیکان آردی داشت.
- مشکلات رایج: همچنان مشکلات مربوط به زوزه دیفرانسیل (البته کمتر از آردی)، مشکلات برقی جزئی، و در مدلهای روآی، پاره شدن تسمه تایم (در صورت عدم تعویض به موقع) میتواند به سرسیلندر آسیب برساند.
- در بخش قابلیت اطمینان، هر دو خودرو به دلیل مکانیک ساده و قابل اعتماد پیکان، گزینه های با دوام و مناسبی هستند. اما موتور روآی به دلیل طراحی بهینهتر، مشکلات کمتری دارد و از این نظر روا بهتر است یا اردی؟ روآ کمی برتر است.
8. هزینه نگهداری و قطعات یدکی: اقتصادیترین گزینه
- پژو آردی (Ardi):
- نگهداری: هزینه نگهداری آردی فوقالعاده پایین است. موتور پیکان، قطعات ارزان و فراوان دارد و هر مکانیکی قادر به تعمیر آن است.
- قطعات: قطعات یدکی به وفور و با قیمت بسیار پایین در دسترس هستند.
- پژو روآ (Roa):
- نگهداری: هزینه نگهداری روآ نیز بسیار پایین است. قطعات موتور روآی، کمی گرانتر از موتور پیکان است اما همچنان در دسترس و ارزانتر از بسیاری از خودروهای دیگر است.
- قطعات: قطعات بدنه و شاسی تقریباً مشابه آردی و 504، و قطعات موتور مختص روآی نیز به راحتی یافت میشود.
- در بخش هزینه نگهداری و قطعات، هر دو خودرو جزو اقتصادیترین گزینهها در بازار ایران هستند. تفاوت بین روا بهتر است یا اردی؟ در این بخش، بسیار ناچیز است؛ شاید آردی به دلیل موتور کاملاً پیکانی خود، در زمینه قیمت قطعات موتوری کمی ارزانتر باشد، اما این تفاوت ناچیز است.
9. بازار کارکرده و ارزش فروش: کدام یک بهتر میفروشد؟
- پژو آردی (Ardi):
- بازار: آردی، به دلیل قیمت پایین و دوام بالا، همچنان در بازار خودروهای بسیار ارزانقیمت، خریداران خود را دارد، به خصوص در مناطق روستایی یا به عنوان خودروی دوم و بارکش.
- ارزش فروش: افت قیمت آن شدید است و معمولاً تنها به دلیل قیمت بسیار پایین مورد استقبال قرار میگیرد.
- نکته: پیدا کردن آردی سالم و بدون تصادف یا پوسیدگی، چالشبرانگیز است.
- پژو روآ (Roa):
- بازار: روآ، به خصوص مدلهای روآی، به دلیل عملکرد بهتر و امکانات بیشتر، بازار دست دوم پررونقتری نسبت به آردی دارد. خریداران با بودجه محدود که به دنبال یک سدان دیفرانسیل عقب و اقتصادی هستند، معمولاً روآی را ترجیح میدهند.
- ارزش فروش: افت قیمت آن نیز زیاد است، اما نسبت به آردی، کمی بهتر ارزش خود را حفظ میکند و راحتتر به فروش میرسد.
- در بخش بازار دست دوم و ارزش فروش، روا بهتر است یا اردی؟ روآ، به خصوص روآی، به دلیل برتریهای فنی و ظاهری، گزینه بهتری محسوب میشود و خرید و فروش آن راحتتر است.
پس بالاخره، روا بهتر است یا اردی؟
با توجه به تمام مقایسههای انجام شده، میتوانیم به سوال اصلی پاسخ دهیم:
- اگر بودجه شما به شدت محدود است و صرفاً به دنبال یک خودروی دیفرانسیل عقب با حداقل امکانات، حداکثر دوام و ارزانترین هزینه نگهداری هستید، آردی میتواند گزینه شما باشد. اما باید آماده تحمل ضعف عملکرد، ایمنی بسیار پایین، و ظاهر بسیار قدیمی آن باشید و از سلامت فنی آن اطمینان حاصل کنید.
- اما اگر میتوانید کمی بودجه خود را افزایش دهید و به دنبال تجربه رانندگی بهتر، قدرت موتور بیشتر، مصرف سوخت کمتر و سطح ایمنی (به لطف ABS) و امکانات رفاهی حداقلی بیشتر هستید، بدون شک روآ و به خصوص مدل روآی، انتخاب بهتری است. روآی یک گام محسوس رو به جلو نسبت به آردی محسوب میشود و مشکلات کمتری از نظر فنی و عملکرد دارد.
به طور خلاصه، برای پاسخ به سوال “روا بهتر است یا اردی؟” باید گفت: در اکثر جهات، روآ (و به خصوص روآی) بر آردی برتری دارد. این برتری شامل موتور قویتر، مصرف سوخت بهینهتر، امکانات رفاهی بیشتر و ایمنی فعال بالاتر (ABS) میشود.
شاید تنها مزیت قابل توجه آردی، قیمت بسیار پایینتر آن در بازار دست دوم باشد که آن را به ارزانترین خودروی دیفرانسیل عقب موجود در بازار تبدیل میکند.
نکاتی برای خریداران:
- بازرسی فنی دقیق: چه روآ و چه آردی، هر دو خودروهای قدیمی هستند. قبل از خرید، حتماً توسط مکانیک متخصص و باتجربه مورد بررسی کامل قرار دهید تا از سلامت شاسی، موتور، گیربکس و دیفرانسیل مطمئن شوید. به یاد داشته باشید که زوزه دیفرانسیل یکی از مشکلات رایج این خودروهاست.
- وضعیت بدنه: به پوسیدگی بدنه، به خصوص در بخشهای زیرین و کف خودرو، دقت کنید.
- سال تولید: در روآ، هرچه سال تولید جدیدتر باشد (به خصوص مدلهای روآی)، خودرو از نظر فنی و امکانات، وضعیت بهتری دارد.
- مدلهای دوگانهسوز: هر دو خودرو در نسخههای دوگانهسوز نیز تولید شدند. اگر به دنبال مصرف کمتر هستید، این مدلها را در نظر بگیرید، اما از سلامت و ایمنی سیستم گاز آن مطمئن شوید.
امداد خودرو اصفهان: همراه شما در هر موقعیت
اما چه روآ سوار باشید و چه اردی، یک نکته در مورد خودروهای قدیمی و حتی جدید همیشه پابرجاست: احتمال خرابی و نیاز به امدادرسانی. خودرو، به خصوص وقتی عمر بالایی دارد، ممکن است در هر لحظه دچار نقص فنی شود و شما را در جاده تنها بگذارد.
نگرانی از خرابی خودرو در مسیر، به خصوص دور از خانه، میتواند سفر را تلخ کند. اگر در اصفهان زندگی میکنید و یا در حال عبور از این شهر زیبا هستید و خدای ناکرده خودروی شما دچار نقص فنی شد، نگران نباشید! امداد خودرو اصفهان با تیمی مجرب و تجهیزات کامل، آماده ارائه خدمات سریع و مطمئن به شما هستند تا سفرتان بدون دغدغه ادامه یابد.
امداد خودرو اصفهان خدمات گستردهای از جمله مکانیک سیار، پنچرگیری سیار، سوخترسانی، باتری به باتری و حمل خودرو با یدککش و خودروبر را در سراسر شهر اصفهان و جادههای اطراف ارائه میدهد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست سرویس، میتوانید به وبسایت امداد خودرو اصفهان مراجعه کنید و یا با شماره تلفن 09139665076 تماس حاصل فرمایید. آنها در کنار شما هستند تا هرگونه نگرانی در مورد خرابی خودرو را برطرف کنند و شما با آرامش خاطر به مسیر خود ادامه دهید.
نتیجهگیری نهایی: انتخابی هوشمندانه در محدودیتها
در نهایت، پاسخ به این سوال که روا بهتر است یا اردی؟ به اولویتها و بودجه شما بازمیگردد. هیچیک از این دو خودرو، گزینههای ایدهآلی در بازار امروز نیستند، اما برای کسانی که به دنبال یک سدان دیفرانسیل عقب با هزینه نگهداری بسیار پایین و قیمت خرید مناسب هستند، میتوانند کارگشا باشند.
اگر میتوانید کمی بیشتر هزینه کنید، روآی (Roa-i) به دلیل موتور قویتر، مصرف سوخت بهینهتر، امکانات بیشتر و ایمنی بالاتر (به لطف ABS در برخی مدلها)، انتخاب منطقیتری است و تجربه رانندگی بهتری را ارائه خواهد داد. اما اگر بودجه شما بسیار محدود است، آردی نیز میتواند به عنوان یک اسب بارکش و قابل اعتماد، برای جابجاییهای روزمره شما را همراهی کند.
امیدواریم این مقاله جامع و طولانی، تمام جوانب مقایسه را پوشش داده باشد و به شما در تصمیمگیری برای اینکه روا بهتر است یا اردی؟ کمک شایانی کرده باشد. انتخاب نهایی با شماست، اما با اطلاعات کامل، قطعاً انتخابی هوشمندانهتر خواهید داشت.